Donors te
wervendoor debescheiden donorsvan Nederland te activeren
Opdracht
Ontwikkel een campagne met focus op het bespreekbaar maken van het donorschap en zo (potentiële) donors te inspireren.
We gebruikten de insight: We praten over de politie die (niet) optreedt bij rellen, over politiek, het weer, HHB, maar eigenlijk nooit over het donorschap als we in gezelschap zijn.
Nederland bestaat uit veel bescheiden donors, terwijl het onderwerp juist zo belangrijk is voor de bloedvoorziening.

Doel
- Nieuwe bloed- en plasmadonors werven;
- Huidige bloed- en plasmadonors activeren;
- Het vergroten van de online community, interactie en het oproepen van verhalen.
Concept
Uit onderzoek blijkt dat 32% van de Nederlanders geïnspireerd zou worden om te geven als anderen daarover zouden praten.
Terwijl 74% van de Nederlanders het hier nooit of maar zelden over heeft.
Daarom riepen we, samen met patiënten, donors op om massaal van zich te laten horen met #laatjehoren. Middels veel social activatie tools (o.a. deelposts, stickers, kaders, posters). Met als resultaat: heel veel nieuwe helden!

Campagne
De campagne startte met een PR-onderzoek over hoe mensen over bloed doneren praten – die free publicity genereerde.
Dit werd opgevolgd door echte patiëntverhalen met een persoonlijke boodschap aan donors om van zich te laten horen – #laatjehoren.
Donors konden van zich laten horen via speciale share-able social visuals, story stickers, interactieve polls content, het delen van user generated content, posters, een speciaal profielfoto kader, etc
Naast betaalde media-inzet (met retargeting), hebben we sterk ingezet op de loyale social community (o.a. fans). De trouwe achterban heeft ervoor gezorgd dat de campagne tot leven werd gebracht en voor een fors organisch bereik.
Alles met een low budget
Resultaten
Deliverables
Bedankt aan alle donors die hebben geholpen
Contact voor meer info?
Stuur een postduif. Kom langs op de brommer. Of stuur een appje.











