fbpx
scroll

ANWB

#Zetjelichtaan

In Nederland weet iedereen dat je je licht aan moet doen op de fiets. Alleen doet niet iedereen dit. En dit zorgt voor ongelukken. Bij jong en oud.

Opdracht

ANWB zet zich in zodat iedereen zorgeloos en plezier onder kan zijn.

ANWB wilde het gedrag veranderen van Nederlanders veranderen zodat iedereen zijn of haar licht aan ging doen op de fiets.

Uit onderzoek bleek dat mensen niet hun licht aanzetten als je het zegt of als ze boetes zouden krijgen. Maar dat de grootste kans op gedragsverandering gebeurt mensen op de fiets zitten en even stilstaan.

Hoe krijgen we heel Nederland om hun licht aan te zetten als ze stilstaan, bijvoorbeeld voor een stoplicht.

Concept

Als we iedereen willen bereiken op het moment dat ze op de fiets zitten (en het liefst als ze voor het stoplicht staan) dan kan dat niet via Social Media of online communicatie. Massa media inzetten was echter te duur.

The big idea was om mensen via Social Media aan te zetten om tags te laten zetten op de plekken waar mensen geneigd zouden zijn om hun fietslicht aan te zetten.

Campagne

We hebben de campagne had 3 fases:

1. Hart waarin we emotioneel raakten

2. Hoofd waarin we uitleg en context gaven

3. Actie om de ANWB leden te laten participeren

De campagne startte met een emotionele video rondom Zet je Licht aan. Hierna hebben we meer uitleg en context gegeven over het probleem via info video’s, blogs en in de Kampioen. Als laatste hebben we 2 acties opgezet. We hebben mensen via Social Media opgeroepen om tags te zetten op fietspaden te spraypainten met ‘Zet je licht’ aan. Ze konden via Social Media een pakket aanvragen. Om daarna zelf aan de slag te gaan. We riepen mensen ook op om hun tags te fotograferen en te delen via #ZetJeLichtAan.

We hadden in jaar 1 10.000 pakketten die binnen 2 weken helemaal op waren.

Campagne

Vervolg

In jaar 2 hebben we door gebouwd op dit succes. We hebben toen in de 1ste en 2de fase laten zien welke mensen de tags aan het zetten waren en waarom. Naast reguliere tags bij stoplichten hebben we ingezet op sportverenigingen en scholen om zo de nadruk op kinderen en veiligheid te leggen. De politie en brandweer hebben ook massaal meegedaan en zijn tags gaan zetten.

In jaar 2 waren er 80.000 pakketten binnen 2 weken op.

In de jaren daarna is verder doorgebouwd en is de campagne gecontinueerd.

De tags zijn gezet met een langdurige (maar oplosbare) krijt spuitbus.

Vervolg

  • Selectie overige Campagne Content

Contact voor meer info?

Stuur een postduif. Kom langs op de brommer. Of stuur een appje.





😀
👍
🙄
🤠