Adverteren in audio bereikt recordhoogte
De totale audio reclamebestedingen in 2022 was 225,8 miljoen euro omzet, 16 miljoen euro meer dan in 2021 (bron: Audify).
Het aantal bedrijven en merken dat gebruik maakt van audio-reclame groeit naar een recordaantal van 2.226 merken in 2022. Retail spant de kroon als grootste branche en T-Mobile, Kruidvat en KPN zijn de grootste adverteerders.
Daarnaast heeft Nederland 1,6 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 285 miljoen podcasts gedownload.
Tiktok limiet voor tieners
In navolging van de ‘sleep reminders’, komt TikTok nu met meerdere features om de schermtijden te verminderen. De meest opvallende hierin is het tijdslimiet van 60 min voor alle gebruikers onder de 18 jaar! De instelling is er om de tiener bewust te maken van zijn schermtijd en natuurlijk niet om de tieners te weren van de app. Wanneer het limiet bereikt is, wordt de tiener gevraagd een code in te voeren als hij/zij wil blijven kijken. Zo wordt er dus actief een keuze gemaakt om de schermtijd te verlengen. Ook vraagt de app aan tieners om een daglimiet in te stellen wanneer ze de standaard limiet van 60 minuten willen wijzigen en wanneer ze op een dag langer dan 100 min spenderen op de app. Als derde maatregel zal elke tiener wekelijks een notificatie in hun inbox ontvangen met hierin hun schermtijd van de afgelopen week. Al deze instellingen worden ingezet om tieners bewust te maken van hun schermtijd en om aan te sporen om schermtijd beheer aan te zetten.
Bingewatchen met TikTok series?
TikTok is al een tijdje bezig om het platform aantrekkelijker te maken voor creators. De nieuwste feature hierin is TikTok Series.
Met Series wordt het voor creators mogelijk om hun verhalen & expertises tegen betaling aan te bieden. De video’s zullen op het account geplaatst worden in “series” achter een betaalmuur. Deze nieuwe feature biedt creators dus een nieuwe manier van inkomsten aan. Waarbij de creator zelf de prijs kan bepalen van de series. De video’s binnen deze playlist kunnen uit maximaal 20 min per stuk bestaan! en 1 playlist kan tot 80 video’s bevatten.Deze langere video’s geven de creators daarnaast de kans om meer van zichzelf te laten zien en vergt een andere manier van content maken dan short-form. Daarnaast zal TikTok dus op deze manier ook een stuk interessanter worden voor creators van andere platformen zoals YouTube. De Series zijn gisteren door TikTok aangekondigd en zullen geleidelijk beschikbaar worden voor geselecteerde creators met meer dan 100K volgers. Overige creators kunnen zich aanmelden om in een later stadium hier toegang toe te krijgen.
Meta komt met Reels updates
Om te beginnen bij Instagram. De app test een nieuwe functie waarbij het gemakkelijker wordt om je eerder gedeelde Reels opnieuw te delen.
De nieuwe feature wordt zichtbaar wanneer je de zoek-functie gebruikt. Naast je laatst gedeelde Reels, zie je ook direct met wie de Reels eerder gedeeld zijn. Tegenover TechCrunch werd deze nieuwe feature bevestigd: “We’re rolling out improvements to how you can search for and rediscover Reels that were previously shared in messages.” Deze feature valt samen met de updates van de laatste weken om de engagement binnen de app te verhogen. Het idee erachter is dat er meer Reels gedeeld worden tussen vrienden. Deze worden bekeken en de vriend scrollt automatisch door, waardoor de zichtbaarheid van de Reels/ads verhoogd wordt enzovoort. Wanneer de feature verder uitgerold wordt is nog niet bekend.
Ook op Facebook vinden er updates plaats in de Reels. Zo krijgen ze er 30 seconden bij. Short-form blijkt enorm succesvol voor platformen als Meta, Youtube en TikTok. Dit success zorgt ervoor dat bij verschillende platform de lengte van de Reels al is verlengd (TikToks naar 10 minuten en Youtube shorts naar max. 60 sec.) en dus kan Facebook niet achter blijven. “Short-form is succesvol, dus we passen het “short” gedeelte aan. Dat lijkt een aparte move, maar in dit geval schuilt er achter dat Facebook short interessanter wordt voor creators en de kansen op engagement toenemen. Een andere nieuwe feature die tegelijk gelanceerd wordt voor Is het delen van herinneringen in Reels. Een slimme zet van Facebook. Dagelijks delen namelijk veel mensen hun herinneringen op Facebook, en sinds kort ook op Instagram. Via deze optie kunnen personen Reels aanvinken en gemakkelijk content delen. Zo zullen dus meer personen in aanraking gaan komen met Reels.
Fresh Media Updates #13 REDACTIE TEAM: Internal Expert Session ©