Moeten we binnenkort betalen om te scrollen door Instagram & Facebook?
Zoals al eerder geschreven legt Instagram in 2023 de focus op het verhogen van de Engagement. Dit zag je al bij de eerdere features zoals Notes. De nieuwste toevoeging om de engagement te verhogen is de mogelijkheid van het plaatsen van GIFS in de comments. Deze nieuwe mogelijkheid wordt geleidelijk uitgerold. Door in de comments op “GIF” te drukken, kan een GIF op Giphy gezocht worden. Deze toevoeging zal een boost geven aan de entertainment op het platform. Ook voor merken betekenen dit nieuwe mogelijkheden om de interactie met hun doelgroep aan te gaan in de comments. Benieuwd wanneer we de eerste GIFs voorbij zien komen in de app, en wanneer LinkedIn deze functie over zal nemen 😉
Sluit digitale vriendschap met Snapchats My Ai
Ook Snapchat gaat in zee met OpenAI voor hun eigen chatbot, genaamd My AI. De functie wordt later deze week uitgerold aan Premium-gebruikers en zit nog in de test fase (alle gesprekken worden nog ingekeken en geanalyseerd om de functie te verbeteren). My AI is als het ware een soort digitale ‘vriend’ die je een naam kan geven en waar je gezellig mee kan kletsen. Daarnaast kan je hem/haar dingen vragen zoals een lekker vegetarisch recept of een gedichtje te schrijven over een vriend van je. Er zitten waarschijnlijk nog wat haken en ogen aan, omdat het pesten en expliciete gesprekken in de hand kan weren. Iets wat niet past bij het platform, omdat zoveel gebruikers nog jong zijn.
Reageer met GIFS op Instagram
Na een succesvolle test vorig jaar, heeft instagram “Gifts” nu beschikbaar gemaakt in heel de U.S. Zo kan je jouw favoriete Creator steunen met een kleine fooi.
Als Instagram gebruiker kan je “Stars” kopen, met deze “stars” kunnen vervolgens gifts gekocht worden welke als donatie gestuurd kunnen worden naar de Reels van je favoriete Creator.
Als Creator ontvang je vervolgens ongeveer $ 0,01 per ontvangen ster. Dat komt ongeveer neer op 40% voor de Creators van de aankoopprijs van een Star. Zo betekent dit voor Instagram ook direct een andere inkomstenstroom, dan enkel de advertenties. Als je Creator kan je vervolgens de sterren laten uitbetalen, zodra de drempel van $ 100,- is bereikt. De sterren kunnen door U.S. gebruikers worden aangekocht in verschillende pakketen. Zo kan je bijvoorbeeld al 45 sterren kopen voor $ 0,99. Met deze toevoeging wil Instagram de andere shorts-concurrenten een slag toebrengen om de creators op hun platform te houden.
Voor alsnog kunnen de “stars” alleen uitgereikt worden op Reels en dus enkel in de U.S. Of en wanneer dit verder uitgerold wordt naar Europa is nog niet bekend.
TikTok ‘Top Producten’
Kijk, dit is nog eens een handige update! Vorige week lanceerde TikTok een nieuwe categorie binnen het Creative Center, namelijk: Top Product!
Deze update laat zien welke producten momenteel populair zijn, gebaseerd op advertenties waarin de producten vertoond worden. Je ziet de gemiddelde CPA per product, CTR, Impressies en eigenlijk alle stats die je nodig hebt. Ideaal om inzicht te verkrijgen in de populairste producten en om specifieke product-benchmarks te kunnen overleggen.
Je kan specifieke periodes selecteren, zoals de afgelopen 7 dagen of een specifieke maand en vervolgens kan je in details de populairste TikToks en hashtags vinden behorende bij het product. Daarnaast is het ook mogelijk om bij Audience insights een splitsing in de resultaten per leeftijd te zien inclusief gerelateerde interesses.Een ideale tool om per product de benchmarks in te zien, inspiratie op te doen en jouw campagnes te vergelijken.
Fresh Media Updates #12 REDACTIE TEAM: Internal Expert Session ©