fbpx

Fresh Media Updates #11

Meet Bard, Google’s antwoord op ChatGPT

Hallo! Dit is Bard. Bard is Google’s reactie op ChatGPT. Een eigen chatbot die kunstmatige intelligentie gebruikt om vragen van de gebruiker met context te beantwoorden.

Bard gebruikt oudere en nieuwere online informatie. Hoe recent is niet bekend. De kennis van ChatGPT reikt tot 2021, waardoor de chatbot geen informatie kan geven over recente gebeurtenissen. Een fout antwoord op een vraag gesteld aan de nieuwe AI-chatbot Bard van Google heeft het technologiebedrijf een flinke duit gekost. De aandelenprijs van moederbedrijf Alphabet is met acht procent gezakt, goed voor bijna 100 miljard euro.

Meet Bard, Google's antwoord op ChatGPT

Tip jouw favoriete creator op Insta

Na een succesvolle test vorig jaar, heeft instagram “Gifts” nu beschikbaar gemaakt in heel de U.S. Zo kan je jouw favoriete Creator steunen met een kleine fooi.
Als Instagram gebruiker kan je “Stars” kopen, met deze “stars” kunnen vervolgens gifts gekocht worden welke als donatie gestuurd kunnen worden naar de Reels van je favoriete Creator.

Als Creator ontvang je vervolgens ongeveer $ 0,01 per ontvangen ster. Dat komt ongeveer neer op 40% voor de Creators van de aankoopprijs van een Star. Zo betekent dit voor Instagram ook direct een andere inkomstenstroom, dan enkel de advertenties. Als je Creator kan je vervolgens de sterren laten uitbetalen, zodra de drempel van $ 100,- is bereikt. De sterren kunnen door U.S. gebruikers worden aangekocht in verschillende pakketen. Zo kan je bijvoorbeeld al 45 sterren kopen voor $ 0,99. Met deze toevoeging wil Instagram de andere shorts-concurrenten een slag toebrengen om de creators op hun platform te houden.

Voor alsnog kunnen de “stars” alleen uitgereikt worden op Reels en dus enkel in de U.S. Of en wanneer dit verder uitgerold wordt naar Europa is nog niet bekend.

Tip jouw favoriete creator op Insta

TikTok schiet Creators te hulp

Zo introduceerde TikTok de “Edit” button, waarmee tot 7 dagen na het plaatsen, nog titels, hashtags en thumbnails aangepast kunnen worden. Zo komt er dus hopelijk een einde aan het verwijderen en opnieuw opmaken van de video bij een kleine spelfout in de copy.

Daarnaast verscheen er de mogelijkheid om de TikToks op te slaan, voordat je ze post. Zo sla je dus nu de video’s op in je foto’s of galerij zonder een watermerk of, belangrijker, kwaliteitsverlies!

Bovenstaande updates worden momenteel voorzichtig uitgerold, dus schrik niet wanneer ze voor jou nog net beschikbaar zijn.

Naast de creators, schiet TikTok ook de gebruikers te hulp. Met een nieuwe penalty-systeem willen ze het platform namelijk veiliger gaan maken en schadelijke accounts (tijdelijk) verbannen van het platform.

Deze aanpak zal schadelijke accounts sneller verwijderen van het platform en dus wordt het platform een stuk veiliger voor de gebruikers. Hoeveel strikes uiteindelijk leiden tot een permanente ban is niet bekend. Dit hangt namelijk af van de overtreding en in welk onderdeel deze voorkomt. Zo wordt er bijvoorbeeld verschil gemaakt in het publiceren van haatdragende video’s of het plaatsen van spam-comments.

Na 90 dagen zal de strike weer uit het account verdwijnen. En accounts die een groot aantal cumulatieve overtredingen hebben begaan, worden permanent geblokkeerd. Ook zal het straks mogelijk worden om een overzicht te zien van jouw ‘strikes’ en een lijst met de content die door jou gerapporteerd zijn. Dit kan je straks terugvinden onder ‘Account status’ in het veiligheidscentrum van de app.

TikTok schiet Creators te hulp

On this day op instagram

Instagram test een nieuwe functie waarbij oude stories als “On This Day” opnieuw als Story gedeeld kunnen worden.

In principe is het de bekende archief-functie, maar dan in een nieuw jasje gestoken. Wanneer je een “On This Day” hebt, dan zal je dit in de stories terug zien komen.

Zodra je op deze herinnering drukt openen de oude Stories die je op deze dag in voorgaande jaren hebt gedeeld.

Zo krijgen de gebruikers dus een een extra zetje om oude content opnieuw te plaatsen. Het doel hiervan is om de engagement in de app te verhogen. Een strategie die eerder ook al bij Facebook succesvol werd toegepast. Want eerlijk is eerlijk, nostalgie werkt vaak erg goed voor de engagement.

Een interessante stap van Instagram, waarvan wij overtuigd zijn dat dit een boost zal gaan geven aan de engagement op het platform voor de korte termijn, voor de langere termijn zullen we moeten zien hoe deze stap uitpakt.

On this day op instagram

Fresh Media Updates #11 REDACTIE TEAM: Internal Expert Session ©