Doel
KPN is hoofdsponsor van het Rijksmuseum. Tijdens de Late Rembrandt –expositie stond het Rijksmuseum volledig in het teken van Rembrandt. Onder de slogan “Er is zoveel meer dan de Nachtwacht” stond zijn latere werk in de schijnwerper. De bijzondere expositie met zijn oudere werk kon niet onderbelicht blijven. Vandaar dat KPN zowel off- als online de campagne ‘Late Rembrandt’ startte. Het doel? Via social content de expositie onder de aandacht brengen om op die manier clicks naar de speciaal ontwikkelde Late Rembrandt pagina te genereren. Op deze site kon op een bijzonder interactieve manier informatie over de werken gevonden worden en een online rondleiding van de expositie gevolgd worden. Omdat deze site later zou blijven bestaan was het belangrijk voor KPN hier zoveel mogelijk mensen naartoe te leiden.

Daarnaast was iedere ‘fysieke’ bezoeker die via social op dat idee gekomen was natuurlijk ook mooi meegenomen.

Activiteiten
Voor, tijdens en na de expositie hebben we meerdere typen social content geproduceerd. Deze visuals en video’s werden ingezet op de social kanalen van KPN (Facebook en Twitter). Vaak betrof het post met links naar de website, maar visueel kwamen ze altijd overeen met de bijzondere beelden uit de expositie. Zo was het in het Rijksmuseum bijvoorbeeld gelukt om via bepaalde technologie het schilderij ‘achter het schilderij’ te zien. In de tijd van Rembrandt werd er namelijk vaak over bestaand werk heen geschilderd; als test of om te besparen op dure doeken. Op de website kwam dit onderdeel uit de expositie naar voren in een voor-na afbeelding waar je met je muis over heen kon gaan om de verschillen tevoorschijn te zien komen. Dit vertaalde wij door naar splitscreen-visuals die vast een voorproefje gaven, zowel op de expositie als op wat de doelgroep te wachten stond op de website.

Later in de campagne activeerden we via sociale media het ‘Etsie’-onderdeel. Aangezien een groot deel van het werk van Rembrandt uit etsen bestond, was er een app ontwikkeld waarmee men gemakkelijk een selfie in een ets kon omtoveren oftewel: een etsie kon maken. Via Sociale Media informeerden we de doelgroep over deze mogelijkheden en sporden we ze aan meer info te vinden op de website.

Op de speciaal ingerichte Late Rembrandt-website stonden daarnaast vier BN’ers centraal: Mart Visser, André Kuipers, Sophie Hilbrand en Jort Kelder. Zij gaven allen een eigen digitale rondleiding en bespraken hun favoriete werken uit de expositie. De BN’ers kwamen voor in alle ATL uitingen en ook in veel van de content die we hebben opgemaakt. Hierdoor werd een duidelijke lijn gewaarborgd tussen de content op de website en de content op de social kanalen.

Resultaat
Door middel van de social content werd een bereik gegenereerd van ruim 1,5 miljoen op alle social kanalen. Hierdoor werd (online) de interesse gewekt voor de expositie, wat weer resulteerde in een grote stijging van het aantal bezoeken voor de expositie.