Oktober ligt achter ons. #Stocktober is over. Afgelopen maand stond namelijk in het teken van stock bij Fresh Bridge. Of het nu gaat om stockfotografie of stockvideo’s, wij zijn van mening dat deze niet thuishoren in een moderne content strategie. Het is per definitie content die níet authentiek is, en daar prikt iedere doelgroep snel […]

Oktober ligt achter ons. #Stocktober is over. Afgelopen maand stond namelijk in het teken van stock bij Fresh Bridge. Of het nu gaat om stockfotografie of stockvideo’s, wij zijn van mening dat deze niet thuishoren in een moderne content strategie. Het is per definitie content die níet authentiek is, en daar prikt iedere doelgroep snel doorheen.

Tegenwoordig gaat het vaak niet alleen om het product of de dienst die een merk aanbiedt. Het gaat om het verhaal, de lifestyle en de emotie. Alles wat stockbeelden niet kunnen bieden. Die zijn tenslotte gemaakt zonder de insights van het merk of het verhaal daarachter als uitgangspunt te nemen. Daarnaast is het vaak ook niet de uitstraling die een bedrijf écht wilt hebben, het is een compromis op kwaliteit en effectiviteit. In dat geval slaat het gebruik van stock door.

Stocktober

We zien merkwaarden als ‘echt’, ‘persoonlijk’ en ‘authentiek’ die vervolgens ondersteund worden door stockfoto’s of -video’s. Dat kan niet… Wij maken al onze content zelf (en met partners). Dan zijn ze áltijd écht en sluiten ze goed aan bij het verhaal en de insights van de doelgroep. Je moet ook niet vergeten dat je social content altijd concurreert met de berichten van familie en vrienden op de tijdlijn van je doelgroep. Niemand wilt tussen vakantiefoto’s en babykiekjes ineens een gesponsord bericht met een stockfoto tegenkomen. Dat haalt je uit je ervaring.

Om mensen en merken hiervan bewust te maken, wil Fresh Bridge op een creatieve manier de strijd aangaan tegen stock door zelf (na)gemaakte stockfoto’s te creëren. Om een statement te maken. Natuurlijk is er verschil in stockfotografie en zijn er ook mooi vormgegeven beelden te koop. Maar dat maakt ze nog niet authentiek. Wij hopen dat er in de toekomst minder gebruik gemaakt zal worden van slechte (en soms onbewust hilarische) stockbeelden. Niet alleen omdat deze niet effectief zijn, maar omdat we beter weten en meer mogen verwachten. Tot die tijd, staat bij ons elk jaar de maand oktober in het teken van #Stocktober. Bepaald geen straf, want we hebben erg gelachen met het uitzoeken en het maken van de foto’s.

Meer foto’s zien van #Stocktober? Je kunt ze terugvinden op onze Facebook pagina.