BRIEF

Achtergrond

Fresh Bridge heeft, op z’n zachts gezegd, een hekel aan stockmateriaal. Stockmateriaal is standaard beeldmateriaal dat wordt gebruikt door merken in hun online marketing. Werken met stockfotografie is snel en goedkoop, maar je levert als merk in op persoonlijkheid en authenticiteit. Dit doet uiteindelijk afbreuk aan het vertrouwen dat de doelgroep in het merk heeft. Om aandacht voor dit onderwerp te vragen en merken te laten inzien dat eigen content duizend keer beter werkt is Fresh Bridge begonnen met Stocktober.

Vraag+ Opdracht

Fresh Bridge wil dat merken stoppen met stockfotografie/film en eigen materiaal gaan creëren. Het is van belang dat de boodschap van het merk vertolkt wordt, de merkwaarden goed weet te communiceren en de doelgroep weet te raken (wat stockbeelden per definitie niet kunnen doen).

Doelstelling

Hoe brengen we op een luchtige manier het verschil tussen stock en authentieke content onder de aandacht? Fresh Bridge had als doel dat merken dit gaan inzien, zonder dat het bureau daar zelf advertising budget voor moest vrijmaken. 

Deze missie is geslaagd. Met #Stocktober kreeg de boodschap op een vrolijke, frisse manier gratis aandacht van de marketing, communicatie, content en social media professionals in Nederland.

IDEA

Emotionele insight
Nep, nepper, nepst; stockmateriaal is fake. Fresh Bridge heeft een onderzoek laten uitvoeren en de resultaten zijn helder; het merendeel van de consumenten vindt stockfoto’s ook fake. Dit alles heeft te maken met het gebrek aan authenticiteit van het standaard beeldbank materiaal. Er zit geen echte emotie in deze content en dat is voelbaar. Hier kunnen we lang over klagen, maar we kunnen er ook iets aandoen.

Ons idee

Stockfotografie kent vele gradaties. Wij kozen voor “Office Stockfotografie”. Vooral de vaak over- gestileerde setting stelden we aan de kaak. Met ongelofelijk veel lol hebben de Fresh Bridge medewerkers model gestaan voor de nepstockfoto’s. Hilarische situaties werden nagebootst. De campagne bleef op deze manier dichtbij de positiviteit en creativiteit van ons team.

CAMPAIGN

Wat hebben we gedaan?

We trapten af met een onderzoek om te achterhalen of ons onderbuikgevoel klopte. Deze wees uit dat wij als marketing professionals niet de enige zijn die zich ergeren aan de standaard plaatjes. Hiervoor hebben we onderzoeksbureau Novio Research ingeschakeld. Zij deden onderzoek onder een representatieve groep consumenten in Nederland. Het resultaat was duidelijk; ruim 1/3 van de ondervraagden gaf aan minder vertrouwen te hebben in een merk dat stockfoto’s gebruikt. En zelfs 15 – 20% van de mensen zou minder snel iets kopen bij de betreffende merken.

RESULTAAT

Twee minuten aandacht in de ochtendshow op 3FM van Sander’s Vriendenteam, Sander’s oproep en zijn eigen gemaakte #Stocktober foto, de aandacht van Adformatie, Marketing Tribune, The Best Social Media en Dutch Cowboys, het honderden keren delen op Social Media… De tweede #Stocktober was een succes. De campagne van Fresh Bridge bereikten meer dan 437.000 mensen.

De zelfgemaakte foto’s leverden aantrekkelijke content op, het onderzoek gaf diepgang aan de campagne en genereerde een hoop media-aandacht. Daarbij werd de actie meer dan driehonderd keer gedeeld op Social Media. En dat voor een mediaspend van €0.