De strijd tegen stockfoto’s – #Stocktober

Voor de 2de keer op een rij zetten we de maand oktober in het teken van de strijd tegen stockfotografie met onze campagne #Stocktober. Een maand lang communiceren we bij Fresh Bridge via Social Media met alleen zelf (na)gemaakte stockfoto’s.

“We zijn van mening dat stockfoto’s niet thuishoren in een content strategie. Het is per definitie content die niet echt of authentiek is. Daar prikt iedere doelgroep snel doorheen.”, aldus Chris Derksen, Senior Client Lead bij Fresh Bridge.

“Het gaat in marketingcommunicatie al lang niet meer alleen over het product of dienst. Het gaat over meer. Het gaat over het verhaal, storytelling, het vertrouwen van de consument in een merk en de noodzaak om als merk dichtbij de doelgroep te staan. Hiermee wil je een lange termijn relatie opbouwen waar deze authenticiteit steeds consistent in terugkomt. Alles wat stockbeelden niet kunnen bieden. Die zijn gemaakt in een algemene setting en vaak met generieke ‘over de top’ emoties. Ze hebben dus nooit het verhaal en de emotionele insights van het merk en de doelgroep als uitgangspunt. Daardoor blijven ze generiek en zijn ze niet echt.” zegt Roderick Cremers, eigenaar van Fresh Bridge.

Het is voor merken vaak een makkelijke optie om snel en goedkoop te werken met stockfotografie. Hierdoor verliest het merk echter zijn persoonlijkheid, authenticiteit en het vertrouwen van de doelgroep dat het dichtst bij bij hen staat.

We zien nog te vaak merkwaarden als ‘echt’, ‘persoonlijk’, ‘dichtbij’ en ‘authentiek’, die vervolgens ondersteund worden door stockfoto’s. We pleiten deze maand met #Stocktober voor echte content die authentiek is en aansluit bij het verhaal, de merkwaarden van het merk en de emotionele insights van de doelgroep.

Daarbij is de context van de communicatie steeds belangrijker. Social content concurreert met berichten van familie en vrienden op de tijdlijn. Als je als merk je verhaal wilt vertellen op de Social Media platformen en in de wereld van je doelgroep connecties wilt maken lukt dat niet met een stockfoto die niet echt en authentiek is.

Daarom staat deze oktober bij Fresh Bridge wederom geheel in het teken van nagemaakte stockfotografie.

We hopen dat er in de toekomst steeds minder van stockfotografie gebruik wordt gemaakt en dat merken zélf content gaan maken die hun merkwaarden en inzichten in de doelgroep op een authentieke manier naar voren brengen.

“Tot die tijd, staat bij ons elk jaar de maand oktober in het teken van #Stocktober. Bepaald geen straf, want we hebben erg gelachen met het uitzoeken en het maken van de foto’s.” zegt Chris Derksen.

Meer foto’s van #Stocktober vind je op onze Facebook pagina. Join the #Stocktober resistance.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *