#Stocktober: samen strijden tegen stockfoto’s!

In Nederland maken veel (grote, bekende) bedrijven nog altijd gebruik van stockfoto’s voor hun campagnes, sociale media en websites. Stockfoto’s worden vaak gemaakt in een algemene setting, schetsen onrealistische situaties, bevatten overdreven en ronduit neppe emoties en kunnen door iedereen aangeschaft worden. Die foto’s kunnen vervolgens gemakkelijk gebruikt worden in content voor presentaties, websites, sociale media en andere marketing communicatie.

Onderzoek toont negatief effect bij gebruik stockfotografie
Uit onderzoek, uitgevoerd door Novio Research in opdracht van Fresh Bridge, is echter gebleken dat het gebruik van stockfoto’s een negatief effect heeft op het merk. Zo geeft 30% van de ondervraagden aan stockbeeld niet authentiek te vinden, 70% kan zich niet identificeren met de personen die op de foto’s te zien zijn, 30% vindt een merk minder geloofwaardig wanneer zij met stockfoto’s communiceren en 20% van de mensen geeft aan geen producten te kopen van bedrijven die stockfotografie gebruiken.

Echt en authenthiek
“Zeker op de lange termijn is het belangrijk dat content een verhaal vertelt om op die manier een emotionele connectie te kunnen maken met een merk, zodat mensen zich kunnen herkennen in de content. Bij stockfoto’s ontbreekt dit effect dus compleet, omdat zij per definitie niet aansluiten op de (emotionele) waarden van een specifiek merk en niet met een bepaald doel en specifieke doelgroep voor ogen zijn gemaakt. Content op basis van stockbeeld is dus altijd minder effectief.” zegt Chris, creative leader van Fresh Bridge.

Roderick, directeur van Fresh Bridge, voegt daar aan toe: “Het is een slechte zaak dat veel (grote) bekende Nederlandse bedrijven dus nog altijd kiezen voor het gebruik van stockfoto’s. Zeker wanneer zij wél het budget hebben om te investeren in eigen en authentieke content. Daarom hebben we voor de derde keer de maand oktober omgedoopt tot ‘#Stocktober’. Hierbij wordt er actie gevoerd door zelf alleen nog maar in de vorm van stockfoto’s te communiceren! Door veel gebruikte of juist hele bizarre stockfoto’s na te maken, hopen we dat mensen en Nederlandse bedrijven bewust worden van hoe fake en verschrikkelijk deze foto’s eigenlijk zijn”.

Stock, stock en nog meer stock
Naast dat we zelf de hele maand communiceren aan de hand van stockbeeld, sporen we mensen ook aan om @FreshBridge te taggen en de hashtag #Stocktober onder stockfoto’s te plaatsen die zij tegenkomen op sociale media. De leukste ‘inzendingen’ worden op onze pagina gedeeld en inzenders maken kans op twee tickets naar…Stockholm! Ook kunnen mensen stemmen op de meest verschrikkelijke stockfoto. De winnaar van de slechtste stockfoto ontvangt de Gouden Stock Award!

Met de derde #Stocktober gaan we opnieuw samen met jullie de strijd aan om het internet een plek te maken vol met echte, authentieke content!

Hieronder een greep van de afbeeldingen van vorig jaar: