Stockfoto’s van grote Nederlandse merken nagemaakt tijdens #STOCKTOBER campagne

Afgelopen maand stond bij Fresh Bridge alles in het teken van #STOCKTOBER. Met deze actie werd op een ludieke manier de strijd aangegaan tegen het gebruik van stockfoto’s. Fresh Bridge maakte de hele maand veel stockfoto’s zelf na en communiceerde alleen maar in de vorm van stockbeeld via haar sociale media kanalen. Dit werd gedaan om bedrijven bewust te maken, dat stockfoto’s niet echt zijn, vaak overdreven zijn, in een algemene setting gemaakt zijn en door iedereen aangeschaft kunnen worden. Hierdoor hebben stockfoto’s per definitie geen emotionele connectie met het authentieke merkverhaal en kunnen je klanten zich
hier niet mee identificeren.


Europese Unie                                                     Fresh Bridge

Grote Nederlandse bedrijven gebruiken nog altijd stockbeelden

Stockfoto’s worden niet alleen door onbekende internationale merken en kleine merken gebruikt. Het viel Fresh Bridge op dat ook veel grote, bekende Nederlandse merken nog altijd stockbeelden gebruiken in hun communicatie. Dat terwijl deze merken hun eigen, authentieke content zouden moeten maken, die wel een emotionele connectie bevat met hun merkverhaal. “Het is belangrijk dat deze bedrijven gaan inzien dat dit problematisch is. Tijd om ze wakker te schudden!” zegt Chris, creative leader van Fresh Bridge. Tijdens deze #STOCKTOBER editie heeft Fresh Bridge de stockfoto’s van Nederlandse merken nagemaakt, waaronder
KPN, Unilever, ABN AMRO, PWC, Intermediair, Schouten & Nelissen, Van Lanschot Kempen, Centraal Beheer, NIMA en KLM

Een van de nagemaakte stockfoto’s wordt zelfs gebruikt door zeven verschillende grote merken: KPN, Centraal Beheer, Unilever, Aalberts, Indeed, Schouten & Nelissen en Intermediair. Deze zeven merken hebben dus allemaal dezelfde werknemers, die in exact hetzelfde kantoor werken, maar die wel telkens een hele andere boodschap vertellen.


KPN, Centraal Beheer, Unilever, Aalberts,          Fresh Bridge
Indeed, Schouten & Nelissen en Intermediair.

Authentieke content wordt nog niet serieus genoeg genomen in Nederland

Het probleem is dus dat veel bedrijven nog niet inzien, dat het gebruik van stockfoto’s een negatief effect heeft op hun merk. Vaak wordt er voor stockfotografie gekozen, omdat het goedkoper zou zijn dan eigen content te laten maken of omdat het gemakkelijker is. Het maken van eigen, authentieke content kan heel goed op een effectieve manier. Met een goede voorbereiding en uitwerking van je content ideeën is het mogelijk om content in een keer vooruit te laten maken, waardoor zodat je een emotionele connectie hebt met je merkverhaal bevat en het aansluit bij je doelgroep.


ABN Amro                                                            Fresh Bridge

Stockbeeld heeft een negatief effect op je merk

Uit onderzoek, uitgevoerd door Novio Research in opdracht van Fresh Bridge, is echter gebleken dat het gebruik van stockfoto’s een negatief effect heeft op het merk. Zo geeft 30% van de ondervraagden aan stockbeeld niet authentiek te vinden, 70% kan zich niet identificeren met de personen die op de foto’s te zien zijn, 30% vindt een merk minder geloofwaardig wanneer zij met stockfoto’s communiceren en
20% van de mensen geeft aan geen producten te kopen van bedrijven die stockfotografie gebruiken. Roderick Cremers, directeur van Fresh Bridge, voegt daar aan toe: “In een tijd waar het steeds meer over vertrouwen gaat, wordt het steeds belangrijker om content te maken die aansluit op emoties. Mensen prikken er zo doorheen als het niet echt is.”


Brunel                                                                   Fresh Bridge


PWC                                                                     Fresh Bridge


Van Lanschot Kempen                                         Fresh Bridge

 
KLM                                                                     Fresh Bridge

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *