Prepare yourself, WhatsApp campaigns are coming!

[vc_row][vc_column width=”1/2″][text_output]Het aantal actieve gebruikers op WhatsApp blijft groeien. Wereldwijd zijn er al meer dan 700 miljoen gebruikers. Ook in Nederland blijft deze groei niet achter. Inmiddels zijn er in ons land zo’n 9,5 miljoen actieve gebruikers. Organisaties beginnen zich deze cijfers ook steeds meer te realiseren. Je moet immers als marketeer daar zijn waar de doelgroep zich bevindt. Is WhatsApp the next big thing?

Waarom een klant benaderen via WhatsApp?

Naast webcare (oftewel, Appcare), biedt WhatsApp ook vele mogelijkheden als marketingcommunicatietool. Uiteraard gelden hier dezelfde voordelen als voor webcare; snel en persoonlijk contact met de klant in een privé omgeving én het groot aantal actieve gebruikers. Op dit moment is het bereik van WhatsApp het grootst in vergelijking met andere social media kanalen. Dit bereik wordt nog eens vergroot door de komst van WhatsApp op desktop (alleen nog beschikbaar voor Android toestellen).

Tip! Voeg als bedrijf een WhatsApp-deelknop toe aan je site en nieuwsberichten. WhatsApp biedt de ideale mogelijkheid om snel en intiem een bericht met iemand te delen. Niet iedereen wil namelijk alles open en bloot via Facebook en Twitter delen.

150422_Sharebuttons

Wie zijn de trendsetters?

Er zijn een aantal organisaties die de trend al goed gezet hebben:

X-Travel

Eén van de eerste campagnes werd gecreëerd door X-Travel. Bij X-Travel hebben ze goed begrepen dat je je als bedrijf moet inleven in je doelgroep. Het populairste medium onder de X-Travel doelgroep is WhatsApp, ze besloten dan ook om dit medium voor hun campagne te gebruiken. Er werd een spannende afvalrace georganiseerd via WhatsApp. Op het spel stond een georganiseerde (top)vakantie voor een viertal vrienden. Het enige wat de jongeren hiervoor moesten doen; een groepsApp aanmaken en X-Travel hier ook aan toevoegen. X-Travel liet de vrienden opdrachten uitvoeren. De opdrachten werden via het groepsgesprek gedeeld.

Wekenlang persoonlijk contact leverde 55.000 berichten op met in totaal 1.750 video’s en afbeeldingen. Content dat voortkwam uit de WhatsApp gesprekken & opdrachten werd tevens gebruikt op de Facebook pagina.

Albert Schweitzer Ziekenhuis

Dat WhatsApp een uitstekend communicatiemiddel is om klanten van dienst te zijn hadden ze in Dordrecht snel door. Het Albert Schweitzer Ziekenhuis heeft aangetoond dat het communicatiemiddel helpt om de patiënt te binden. Door de innovatieve manier van communiceren wordt de dialoog tussen ziekenhuis en patiënt versterkt.

Ziekenhuis

App

Patiënten en bezoekers kunnen via een app in gesprek gaan met het ziekenhuis. Zo is het ziekenhuis in staat om op een snelle manier vragen en klachten te behandelen en te monitoren. Uiteraard is het niet mogelijk om alle medische vragen via WhatsApp te beantwoorden. De app wordt met name gebruikt om klachten af te handelen en om patiënten door te verwijzen naar de juiste arts of afdeling.

Absolut Vodka

Absolut Vodka gebruikte WhatsApp al eens eerder op de Argentijnse markt. Ter introductie van een nieuw product werd een exclusief feest georganiseerd. De enige manier om op de gastenlijst te komen was door uitsmijter Sven te overtuigen. Het overtuigen ging niet face-to-face of via e-mail, maar (je raadt het al) via WhatsApp. Sven was niet gemakkelijk te overtuigen, dus je moest al je creativiteit in het WhatsApp gesprek stoppen om uitgenodigd te worden. Het uiteindelijke doel van de campagne was awareness, directe communicatie en interactie met het merk te creëren. Met meer dan 1.000 foto’s, video’s, geluidsopnames en persoonlijk contact met 600 personen was de campagne erg succesvol.

Hellmann’s Whatscook

Hellman gebruikte WhatsApp voor hun campagne op de Amerikaanse markt. Het doel van Hellmann was om mensen te inspireren om Hellmann’s mayonaise toe te voegen aan hun recepten. Geïnteresseerden konden hun mobiele nummer achterlaten op de website van Hellmann. Zo werden zij gekoppeld aan chef-koks. Via een one-to-one gesprek leerde de chef-koks hen een maaltijd te koken met Hellmann’s mayonaise en de producten die ze op dat moment voorhanden hadden in de koelkast. Het enige wat ze hoefden te doen was een foto van de binnenkant van hun koelkast te sturen en de chef kwam met een recept. Uiteindelijk leverde deze actie meer dan 13.000 gebruikers op.

whatscook

NRCQ

NCRQ is ook een goed voorbeeld van hoe je WhatsApp kan inzetten als organisatie. Via WhatsApp is het mogelijk om artikelen en interactieve graphics te delen. Daarnaast kan je jezelf via het medium inschrijven voor interessante updates. Je kan NRCQ gewoon als een contact toevoegen in je contactenlijst. Door eenmaal NRCQ ON te sturen via een WhatsApp bericht meld je je aan voor updates van het laatste nieuws en een selectie van artikelen. Het is geen groepschat, dus alleen NRCQ ziet jouw nummer en berichten. Steeds meer nieuws gerelateerde bedrijven volgen deze trend. Erg handig om op deze manier op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.

Nadelen?

Tot zover klinkt het allemaal erg positief. Zijn er dan helemaal geen nadelen aan het inzetten van WhatsApp door bedrijven? Het is belangrijk om deze niet over het hoofd te zien. Zoals alle social media kanalen zijn er ook privacy-gerelateerde vragen bij WhatsApp. Wat gebeurt er met de data die je als bedrijf verstuurt? In de voorwaarden van WhatsApp staat dat de App geen namen, e-mailadressen en overige gegevens uit de mobiele contactenlijst bewaart. De App maakt dus enkel gebruik van de telefoonnummers. De berichten worden nadat ze zijn verzonden nergens opgeslagen op de server. Of dit beleid daadwerkelijk ook zo wordt uitgevoerd is helaas lastig te achterhalen. De privacy overtredingen uit 2013 zijn niet echt in het voordeel van de populaire communicatie-App. Houd hier als bedrijf dus rekening mee bij het versturen van data. De succesvolle campagnes hierboven hebben echter al lang en breed aangetoond dat dit nadeel niet opgewassen is tegen al de voordelen die dit kanaal biedt.

Dus…

Al deze campagnes tonen aan dat WhatsApp zowel voor consumenten als voor bedrijven de communicatie tussen beide partijen versnelt en verrijkt. Heb jij al eens via WhatsApp deelgenomen aan een campagne of gebruik jij als bedrijf al WhatsApp voor marketingdoeleinden?

 

[/text_output][/vc_column][vc_column width=”1/2″][/vc_column][/vc_row]