Mensen die hierover praten

‘Likes’. Iedereen wil ze en het liefst zoveel mogelijk.
Maar, zoals sommige beheerders van een Facebookpagina wel zullen weten, is dit al lang niet meer de enige statistiek die er toe doet.
Je bent ze vast wel eens tegengekomen: de statistieken van je pagina. Maar wat zeggen die statistieken eigenlijk? Hoe weet je of je pagina succesvol is? En hoe speel je hierop in?

Verslag uitbrengen

De statistiek ‘mensen die hierover praten’  zorgt bij veel mensen nog voor verwarring, terwijl deze gegevens juist erg waardevol zijn!

Fresh Bridge

Die verwarring is deels te wijten aan de benaming; je bent immers geneigd te denken dat álle opmerkingen (likes, comments, shares) op Facebook aangaande jouw pagina worden opgeteld, terwijl het in werkelijkheid alleen gaat om directe interacties met je pagina. Maar wat zijn eigenlijk die directe interacties, en wat heb je eraan om dat totaal te weten?

Facebook zelf geeft aan dat onder ‘Mensen die hierover praten’ iedereen valt die de afgelopen week een ‘verslag’ over je pagina heeft gemaakt.
Naast dat je moet weten wat onder een verslag valt, is het ook de moeite waard om te vermelden dat het om unieke gebruikers gaat. Gebruikers maken een verslag als ze:

  • je pagina ‘liken’;
  • iets posten op je prikbord (je ‘wall’);
  • een statusupdate/’post’ van je pagina ‘liken’, erop reageren of delen;
  • een reactie of gedeelde post zoals hierboven genoemd ‘liken’;
  • fotos, videos of albums van je pagina ‘liken’;
  • een vraag beantwoorden die vanuit de pagina is gesteld;
  • reageren op een evenement dat via de pagina is geplaatst;
  • je pagina noemen (taggen) in een statusupdate/post;
  • je pagina taggen in een afbeelding;
  • inchecken bij je bedrijf;
  • een aanbeveling achtergelaten;
  • een check-in deal van je pagina delen of liken;
  • een aanbieding die geplaatst is via jouw pagina claimen.

Wanneer iemand een van de bovenstaande acties uitvoert, en dus een verslag maakt, wordt dit opgeteld bij de statistiek ‘Mensen die hierover praten’.

Fresh Bridge

Bijvoorbeeld: als een vriend een reactie heeft geplaatst op de statusupdate van Fresh Bridge, dan telt dit mee. Als ik vervolgens die reactie like, dan telt dat ook mee.
Als een Facebookgebruiker een statusupdate post over Fresh Bridge, dan telt dit niet mee, tenzij hij of zij de @-functie gebruikt om Fresh Bridge te taggen óf  tegelijk met zijn post direct incheckt bij Fresh Bridge via bijvoorbeeld een smartphone of tablet.

Interactie

Wat deze statistiek ook anders maakt dan ‘Likes’ is dat het gaat om verslagen van unieke gebruikers binnen een periode van zeven dagen. Dus, als iemand een post liked en deze (of een andere) ook nog deelt of er een reactie bij plaatst binnen die week, dan telt het maar als 1 punt voor “Mensen die hierover praten”.

Wat verder nog belangrijk is om te weten, is dat iedereen die je pagina bezoekt het totaal aantal ‘Mensen die hierover praten’ kan zien. Dit getal zie je naast het aantal likes onder de paginanaam staan staan. Bezoekers kunnen hieraan direct zien hoe populair de pagina is.
Zo krijgen niet-beheerders van de pagina iets beter inzicht in de betrokkenheid van een bepaald merk of een fanpagina.

Pagina’s moeten dus hun best doen om dit getal hoog te houden, maar omdat het sterk aan verandering onderhevig kan zijn wegens de wekelijkse-periode (in tegenstelling tot ‘Likes’) worden organisaties gedwongen om met kwalitatief-hoogwaardige posts te komen. En dat met regelmaat. Het kan immers je merk of identiteit schaden als bezoekers zien dat niemand over je pagina praat. En aan de andere kant is een simpele “Like en win!”-actie niet meer genoeg, omdat het verder gaat dan de race om de meeste likes. Het gaat om de langdurige interactie die je hebt met je fans, hun vrienden en nieuwe bezoekers.

Kwalitatieve betrokkenheid

De statistiek ‘Mensen die hierover praten’ is dus belangrijk omdat het de interactie van je pagina met Facebookgebruikers benadrukt in plaats van alleen een simpele klik op de Like-knop. Het getal geeft aan wat de kwaliteit van je berichten en dus je pagina is.

De kwaliteit van je berichten is zelfs dermate belangrijk dat Facebook ze hoger zal waarderen wanneer meer ‘Mensen hierover praten’. Sterker nog, als iemand lang geen ‘verslag’ heeft gemaakt over je pagina, dan kan het zijn dat deze persoon helemaal geen berichten van je pagina meer te zien krijgt. Veel organisaties weten dit niet.
Een belangrijk besef ten aanzien van Likes is het volgende. Stel, mijn pagina heeft 1000 fans (1000 mensen die mijn pagina liken) dan betekent dit niet dat telkens wanneer ik een bericht plaats, alle 1000 mensen dit te zien krijgen. Degene die het veel waarschijnlijker wel te zien krijgen, zijn de ‘Mensen die hierover praten’ en hun vrienden. Daarom is het dus van belang dit getal goed in de gaten te houden en er controle over te krijgen.

Fresh Bridge

Pagina’s die content creëren die hun publiek kan waarderen zullen hier van profiteren. In het ‘Overzicht’ bij je statistieken kun je per post zien hoe deze het doen of gedaan hebben. Probeer met die informatie je acties steeds scherper te krijgen zodat je bezoekers tot interactie over gaan. Wanneer mensen interactie hebben met pagina’s op een manier dat het ‘verslagen’ creëert, bereiken deze pagina’s een publiek buiten hun bestaande fans. Het mag duidelijk zijn dat dit op zijn beurt weer voor meer pagina-Likes kan zorgen. Gebruikers profiteren op hun beurt ook, omdat pagina’s met relevantere content moeten komen. De mate van betrokkenheid verhoogt dus. Pagina’s die zich alleen focussen op het krijgen van Likes zonder een engagement-strategie zullen dan ook lijden onder de discrepantie tussen het totaal aantal Likes en het totaal aantal ‘Mensen die hierover praten’. Dit is immers voor iedereen zichtbaar.

Kortom, mensen die hierover praten doen er toe. Facebook is dé plek om met je (toekomstige) fans te communiceren en ze meer te betrekken bij je merk of organisatie.  De statistiek ‘Mensen die hierover praten’ toont het bereik van de pagina binnen Facebook en de mate van engagement.

Zorg dus voor kwalitatieve en relevante berichten en je zult zien dat de betrokkenheid groeit.
De strijd om de meeste kliks op de Like-knop is voorbij, de race om het winnen van de harten van (potentiële) fans is begonnen.