Google Wallet en Android@Home brengen de online wereld naar offline – Hoe gaan we daar in NL mee om?

[Originele Blogpost op molblog.nl]

Google breidt haar diensten steeds verder uit de ‘echte’ wereld in en zorgt zo voor een leidende rol in het combineren van online & offline in totaal nieuwe mogelijkheden. In de zomer kondigde Google ‘Android@Home’ aan en eind september introduceerde Google haar ‘Google Wallet’. Hoe gaan de Nederlandse partijen hiermee om?

Android@Home zal de manier waarop we in ons huis wonen en leven voorgoed veranderen en Google Wallet zal ervoor zorgen dat we mobiel kunnen gaan betalen met onze creditcard.

Met Android@Home introduceert Google intelligentie in je hele huis. Eigenlijk alles dat op stroom kan draaien kan straks op elkaar worden aangesloten en informatie en instructies ontvangen en versturen. Google noemt het ook wel ‘The Internet of Things’. Lees hier meer over Android@Home.

Wat is Google Wallet?

‘Google Wallet’ is een app die van je telefoon je portemonnee maakt. De afgelopen tijd heeft Google dit oa in New York getest met Mastercard, Sprint en First Data. Met Google Wallet kun je je telefoon tegen de betaalautomaat houden en ‘gewoon’ betalen.

Kijk hier voor uitleg:

Google Wallet maakt gebruik van Near Field Communication. Een techniek die draadloos communiceren mogelijk maakt vergelijkbaar met de pas op je werk die je tegen een poortje aan houdt zodat het poortje open gaat en je naar binnen mag.

Google heeft bij de aankondiging van Google Wallet zich uitgesproken voor een open commerce ecosysteem. Op 19 september hebben Visa, Discover en American Express hun NFC specificaties gedeeld met Google zodat hun credit cards in de volgende versies van Google Wallet kunnen worden toegevoegd. Naast credit cards zal Google Wallet ook oa loyalty kaarten, tickets en boarding passen gaan ondersteunen.

Apple heeft in de nieuwe iPhone 4s nog geen Near Field Communication en dus ook nog geen ‘Wallet’ aangekondigd. En Airplay is nog lang niet zo ver als Android@Home. Google neemt dus in beide arena’s vooralsnog de leiding.

Wat betekent dit in Nederland?

Deze ontwikkelingen bieden veel nieuwe kansen, maar wanneer komt het naar Nederland en hoe gaan de lokale Nederlandse spelers (telecom en elektronica) met deze ontwikkelingen om? KPN wil de eerste zijn en voorkomen dat partijen als Google de markt gaan domineren. KPN kondigde onlangs aan dat ze in het tweede kwartaal van 2012 mobiel betalen via NFC willen introduceren. “We willen de markt domineren om te voorkomen dat een andere grote speler ons voor zal zijn,” zegt Peter van Leeuwen Strategy & Business Development Manager bij KPN. KPN ziet Apple, maar ook Facebook als mogelijke concurrenten. KPN, T-Mobile, Vodafone, ABN Amro, ING en Rabobank hebben vorig jaar september een joint venture voor mobiel betalen aangekondigd om de krachten te bundelen.
KPN zet dus de aanval in. Hoe dit afloopt moet nog blijken. De Nederlandse operators zijn namelijk afhankelijk van hardware van grote internationale spelers, aan de ander kant domineren zij nu de markt en deze joint venture zou wel eens de nieuwe marktstandaard kunnen worden. Wel moeten alle partijen dan hun verschillen opzij zetten om samen het verschil te gaan maken.

Aan de andere kant zorgt de Europese druk ervoor dat we in Nederland met een meer Europees ‘uniform’ model voor betalingsverkeer komen, wat het daardoor voor andere toetreders makkelijker maakt om op de markt toe te treden.

Er bestaat dus ook een wezenlijk gevaar dat de Nederlandse partijen ‘verliezen’ en dat ze worden gemarginaliseerd door de grote internationale spelers. Het ‘open-source’ ecosyteem van Google biedt dan echter ruimte om relatief makkelijk aan te sluiten bij dit ecosysteem. “If you can’t beat the join them”. Of die rol als ‘aansluiter’ genoeg waarde oplevert op lange termijn voor de Nederlandse partijen valt nog te bezien. Veel zal liggen aan de invulling en het bieden van waarde voor de klant.

Het belangrijkste voor de Nederlandse partijen zal zijn om waarde toe te aan de klant en een duidelijke rol in de waardeketen te veroveren.

Of Apple en anderen ook een ‘open-source’ ecosysteem zullen hanteren blijft nog te bezien.

Welke nieuwe mogelijkheden en kansen zie jij als marketeer? Laat je reactie achter hieronder.

disclosure:
Roderick Cremers is oprichter van FreshBridge een ‘New Marketing Agency’ dat zich richt op het slaan van de brug tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ marketing (mobiel, social media, apps& customer relationships, etc). Philips en KPN zijn nu of in het verleden opdrachtgevers van FreshBridge geweest. @Cremers