30% van de mensen heeft minder vertrouwen in een merk dat stockfoto’s gebruikt – #Stocktober

PERSBERICHT

Den Haag, 29 oktober 2018

In Nederland gebruiken bedrijven en merken nog steeds veel stockfoto’s voor hun campagnes of voor op hun website. Afgelopen maand werd er onderzoek gedaan naar het effect van het gebruik van stockfoto’s op diverse marketingcampagnes.

Ruim 1/3 van de mensen geeft aan minder vertrouwen te hebben in een merk dat stockfoto’s gebruikt. Ongeveer 15% tot 20% van de mensen zal tevens minder snel iets kopen bij de betreffende merken. Dit kan aanzienlijke gevolgen hebben als een merk een langdurige relatie probeert op te bouwen met haar klanten. Tevens kan dit een direct effect hebben op het mislopen van klanten.

Ongeveer een kwart van de mensen kan zichzelf niet goed vinden in stockfoto’s waarop mensen te zien zijn. Rond de 30% van de mensen vindt stockfoto’s zelfs nep en niet authentiek. Van de mannen vindt 36% stockfoto’s ver van zich afstaan en bij vrouwen liep dit percentage zelfs op tot 44%. Meer dan de helft van de mannen en bovendien 60% van de vrouwen gaf aan liever authentieke foto’s te zien in plaats van geposeerde stockfoto’s. Daarnaast voelt 35% van de mensen zich niet aangesproken door boodschappen/advertenties die gebruik maken van stockfoto’s.

Dit blijkt ook wanneer mensen een keuze moeten maken tussen een stockfoto en een authentieke foto. De respondenten kregen telkens twee afbeeldingen te zien met een vergelijkbare inhoud. Ruim 66% van de mensen geeft aan dat de stockfoto’s minder authentiek aanvoelen dan de niet-stockfoto’s. Bovendien kon bijna 70% van de respondenten zichzelf niet herkennen in de stockfoto’s.

Tijdens dit onderzoek kwamen de respondenten de meeste stockfoto’s tegen op websites van bedrijven en merken (53%), in onlineadvertenties (50%) en in print advertenties (36%).

“Het gebruik van stockfoto’s kan dus schade toe brengen aan het vertrouwen in je merk en een directe invloed hebben op de koopintentie. Stockfoto’s worden vaak ingezet om budgettaire redenen, maar dit heeft direct negatieve impact op je merk. Het gebruik van echte, authentieke fotografie die direct aansluit bij je merk is essentieel om een relatie op te bouwen met je klanten. Stockfotografie is gemaakt in een algemene setting en vaak met generieke ‘over de top’ emoties. Ze hebben dus nooit het verhaal en de emotionele insights van je merk en de doelgroep als uitgangspunt. Daardoor blijven ze generiek en zijn ze niet echt. We raden ieder merk aan om genoeg budget en tijd te reserveren om echte fotografie in te zetten” zegt Roderick Cremers, eigenaar van Fresh Bridge.

Creatief brand publishing agency Fresh Bridge is van mening dat authenticiteit essentieel is wanneer je een langdurige relatie wilt bouwen met je klant. Stockfoto’s zijn statisch en onpersoonlijk. Om aandacht te genereren gaat Fresh Bridge jaarlijks de strijd aan tegen het gebruik van stockfotografie door de maand oktober te veranderen in #Stocktober.

Fresh Bridge heeft onderzoek laten doen naar het gebruik van stockfoto’s. Dit onderzoek is uitgevoerd door Novio Research op een representatieve groep Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Foto’s bewonderen van de #Stocktober campagne van Fresh Bridge? Bekijk dan de Facebook & Instagram pagina’s!

Fresh Bridge is een award winning creatief brand publishing agency gevestigd in Den Haag met klanten als ANWB, Nutricia, Olvarit, Nutrilon, Beerwulf, Scotch & Soda, Biodermal, Landal GreenParks, RegioBank, DSM en PON Caterpillar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *