160802_Pixel_Blog

Verhoog jij de traffic naar je website met linkposts, maar zet je nog geen Facebook pixel in? Dan is deze blog zeker een must-read! Mogelijk verspil je namelijk veel geld en misschien nog wel belangrijker, inzicht in je doelgroep. Lees in deze blog alles over de mogelijkheden van de Facebook pixel en doe er je voordeel mee.

Wat is een Facebook pixel ook alweer?

Kort gezegd meet de Facebook pixel conversies. Zo kan je meten welke acties een persoon uitvoert nadat deze via je Facebook-advertentie op je landingspagina is uitgekomen. Een actie kan bijvoorbeeld een download, registratie of het toevoegen van een product aan een winkelwagentje zijn. Om het resultaat van je Facebook-advertenties in kaart te brengen heb je een koppeling nodig tussen je Facebook advertentie en je website. De Facebook pixel is deze koppeling.

Door de pixel in te zetten krijg je dus een goed inzicht in welke ads nu wel en niet goed werken en welke de meeste conversies opleveren. Zo kan je dus slim je geld inzetten op ads die voor jou het meeste rendement opleveren.

“En hoe werkt het?”

Schrik niet, de pixel is slechts een klein stukje javascript wat achter iedere interessante pagina van de website kan worden geplakt. Per advertentie account is er “one pixel to rule them all”. Deze pixel volgt het gedrag van de websitebezoekers en slaat deze info vervolgens op. Facebook koppelt vervolgens het persoonlijke Facebook account aan de betreffende websitebezoeker. Elke keer wanneer deze bezoeker dus weer de landingspagina bezoekt, zal de pixel hem herkennen en de resultaten meten.

Pixel_blog_Ads“Hoe helpt de pixel dan om de juiste mensen te bereiken?” 

Een ander groot voordeel van de Facebook pixel is de mogelijkheid om doelgroepen te creëren. Deze doelgroepen bestaan bijvoorbeeld uit alle mensen die een bepaalde website bezocht hebben. Deze doelgroep kan je in het vervolg retargeten of juist uitsluiten. Stel je voor dat je van een bepaald boek “deel 2” wil verkopen. Dan kan je de advertentie richten op alle personen die in het verleden al “deel 1” via jouw website hebben besteld. Zo kan je veel specifieker de juiste doelgroep targeten. De eerste fans zullen direct het tweede deel kopen. Om geen geld te verspillen, kan je daardoor een doelgroep maken van iedereen die “deel 2” al besteld heeft en deze vervolgens uitsluiten voor je advertentie.

“Leuk verhaal, werkt het ook bij de klanten van Fresh Bridge?”

Jazeker, Wij hebben de Facebook pixel al meerdere malen ingezet en eerlijk gezegd willen wij niet meer zonder. Voor veel klanten kunnen wij veel specifieker targeten door via de pixel doelgroepen aan te maken. Stel je plaatst een advertentie op Facebook die linkt naar de landingspagina. Op de landingspagina heeft de bezoeker 3 opties: registreren, meer informatie lezen of de bezoeker verlaat de pagina. Wanneer de bezoeker kiest om zich te registreren zal hij vervolgens uitkomen op de registratie voltooid pagina.

Pixel_blog_Plaatsing

Vervolgens plaatsen wij de pixel op de 4 pagina’s (landingspagina, meer informatie pagina, registratiepagina en registratie voltooid pagina). Nu kunnen wij dus meten hoeveel mensen op welke pagina komen en nog belangrijker; welke mensen er op de pagina komen, daarna kunnen wij hier doelgroepen van maken. Door in de ads voortaan doelgroepen in- en uit te sluiten kunnen wij de nieuwe posts effectief gaan richten op:

  1. Look-a-likes van de bezoekers,
  2. Bezoekers die zich nog niet hebben geregistreerd,
  3. Bezoekers die naar de meer informatie pagina zijn gegaan, maar zich nog niet geregistreerd hebben,
  4. Bezoekers die naar de registratiepagina zijn gegaan, maar die zich nog niet geregistreerd hebben.

Dit is hoe de Facebook pixel in het kort werkt en wat de effectieve mogelijkheden zijn voor advertising. Doe er je voordeel mee en vergeet niet:

8e75dd5cb0cc3e41a51b2686538bdbac