Het was tijdens de teamdag in 2016 dat we allemaal uitgedaagd werden: hoe kun jij met jouw specialisme jezelf én Fresh Bridge beter maken? Eerder had een team van Fresh Bridge collega’s gewerkt aan het samenstellen van een nieuwe brand key voor Fresh Bridge. Uit de nieuwe brand key kwamen de volgende kernwaarden naar voren: creatief, persoonlijk, en effectief (Wij Maken Creatief Effectief). Maar ons logo was juist degelijk en zakelijk, hoogste tijd dus om daar verandering in te brengen!

Myrte hield zich als creative al langer bezig met de look & feel van Fresh Bridge en wierp zich op om de huisstijl aan te passen zodat deze beter aan zou sluiten op wie wij daadwerkelijk zijn en wat we willen uitstralen. Zij wilde het logo en de visuele stijl frisser, moderner en met een kleine knipoog maken. Ook moest er een verbindend element komen: de letterlijke ‘bridge’ van Fresh Bridge. Tot slot moest het logo natuurlijk uitstralen dat we een creatief bureau zijn. Gelukkig houdt Myrte wel van een uitdaging 😉

Het lastigste aan een zoektocht is meestal het begin. Om een begin te maken zijn we uitgegaan van wat we al hadden en gingen we kijken naar de impact van wat kleine variaties. Wat gebeurt er als je de kleuren of het lettertype aanpast en kan je hier en daar wat schuiven?

Moet het logo wel bestaan uit woorden alleen of hebben we misschien een extraatje nodig? Door een hoop kleine variaties uit te testen heb je iets om over te praten, om vervolgens knopen door te hakken en een richting te kiezen. In dit geval waren we het al snel eens: de kleur blauw past het beste bij Fresh Bridge, maar wel een andere, frissere kleur blauw. Alleen die kleine verandering deed al zo veel voor het logo!

Na de kleine variaties kwamen er versies die juist zo ver mogelijk afstaan van het bestaande logo. Juist door middel van dat soort schetsen kun je heel makkelijk dingen afschieten. Je hebt het dan gevisualiseerd, gezien wat het doet en het is ook nog eens heel erg verfrissend voor het creatieve proces.

Myrte had zich nog maanden kunnen uitleven met schetsen voor het logo ontwerp, er kwamen steeds weer vette variaties bij. Toch hadden we op een gegeven moment het idee dat we er bíjna waren: het logo bestond op dat moment uit het blauwe vlak met in caps lock de naam ‘Fresh Bridge’. Het straalde op het eerste gezicht al wel uit wat we wilden: het was fris en modern, het had meer impact en het sloot ook aan bij een creatief bureau. De finishing touch zou het verbindingselement moeten worden. Eerder in het proces had Myrte al de ‘underscore’ bedacht: een brug tussen twee woorden met een duidelijke link naar ‘het digitale’. Er bestond twijfel om het toe te voegen aan het eenvoudige en cleane ontwerp wat er al lag. Na veel schuiven is de ‘underscore’ dan toch toegevoegd. Daardoor ziet het logo er bijzonder en creatiever uit.

Tot slot hebben we gekozen voor een tweede variant op het logo. Het blauwe logo is erg aanwezig en het drukt een flinke stempel op ons werk. Dat terwijl we juist vaak bezig zijn voor onze klanten, waarbij het werk wat we voor de klant maken centraal staat. Om die reden hebben we gekozen voor een transparante variant met alleen een outline. Zo kijk je door ons logo heen naar het werk voor de klant: wij zijn er wel, maar we zijn niet het meest belangrijk.

De rest van de huisstijl ondergaat langzaam maar zeker een make-over en datzelfde geldt voor onze website! Hou je ons in de gaten?