Social adverteren. Voor sommige merken een nog onontgonnen terrein en voor anderen al jaren vaste kost. De afgelopen jaren is de interesse in het adverteren op social media sterk toegenomen. Sommige bedrijven hebben zelfs definitief de switch gemaakt van offline naar social adverteren.

Voordelen van adverteren op Social Media

Met advertenties breng je jouw content onder de aandacht, vergroot je je naamsbekendheid, bereik je nieuwe fans en levert het je sales op. Er zijn tegenwoordig veel  ‘gesponsorde’ advertenties te zien op Facebook. En dat is niet zo gek ook. Het belangrijkste voordeel van adverteren op social media is dat je content op social getoond wordt aan een zelf geselecteerde (mogelijk zeer specifieke) doelgroep, waardoor je optimaal de juiste mensen bereikt.

Elk platform heeft zijn eigen unieke functies en gebruikers met hun eigen kenmerken. Elk merk zal dus per platform moeten uitzoeken of hij hierop zijn primaire doelgroep kan bereiken. Bekijk hieronder de voordelen per kanaal. Benieuwd welk platform nu het meest geschikt is? Deze infographic van Salesforce helpt je erbij op weg.

De advertentie mogelijkheden per platform:

Hieronder kijken we naar de huidige advertentiemogelijkheden per kanaal:

Facebook:

Facebook is momenteel het meest populaire kanaal om op te adverteren.

Naast de grote hoeveelheid gebruikers biedt Facebook zeer diverse & brede target mogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld de targeting optimaliseren op postcodes, ouders van kinderen tussen de 0 & 2 jaar en zelfs op mensen die 2 weken geleden op reis zijn geweest. Dié hoeveelheid aan opties waar je als bedrijf uit kunt kiezen maakt Facebook wellicht het meest complete, maar ook het meest complexe targeting platform. Wat super interessant kan zijn als je je doelgroep goed kent of beter wilt leren kennen.

Daarnaast is Facebook uitermate geschikt voor retargeting. Dit kan kan op basis van website bezoeken, e-mail adressen of zelfs engagement op een post.

Facebook biedt daarnaast de mogelijkheid een pixel toe te voegen op je website . Deze pixel maakt het mogelijk om doelgroepen te creëren aan de hand van acties die jouw doelgroep maakt op de pagina. Vooral veel winkeliers maken hier gebruik van. Zo kunnen zij zien welke producten bekeken worden om vervolgens deze mensen nog eens extra te bereiken met unieke/creatieve content op Facebook waar deze producten naar voren komen middels retargeting.

Last but not least biedt Facebook een ruim assortiment aan soorten advertenties. Van page posts tot canvas of carrousel-posts. Wanneer deze creatief worden benut zal de effectiviteit stijgen.

Instagram:

Het jongere broertje van Facebook maakte eind 2015 kennis met advertenties. Waar dit in het begin nog op een hoop negatieve reacties kon rekenen, zijn de gebruikers van het platform er nu al aan gewend. Het adverteren op Instagram werkt op een precies dezelfde manier als voor Facebook. Het biedt dezelfde targeting mogelijkheden, al zal het potentieel bereik in veel gevallen nog wel iets lager zijn afhankelijk van de doelgroep, daarentegen is de engagement wel vaak hoger! Naast video en visuals, is het ook mogelijk op instagram om een carrousel ad te plaatsen.

Twitter:

Twitter behoorde tot de eerste generatie social platformen dat adverteren mogelijk maakte. Na Facebook is Twitter nog steeds het meest populaire kanaal om op te adverteren, zeker nu het targeten op TV-programma’s mogelijk is. Kijk op een willekeurige zaterdagavond maar eens naar een spelshow of voetbalwedstrijd op tv. Grote kans dat wordt opgeroepen om mee te praten via een bepaalde # op Twitter. Daar kun je als marketeer goed op inhaken en dus biedt Twitter de mogelijkheid om te targeten op Twittergebruikers die praten over een specifiek programma.

Twitter is met name geschikt om als adverteerder snel informatie te verkrijgen over je doelgroep. Twitter gebruikers delen namelijk sneller informatie doordat ze snel reageren op vragen. Denk hierbij maar aan webcare, waar veel bedrijven juist Twitter gebruiken als klantenservice kanaal.

Daarnaast is de kracht van de hashtag nog steeds het grootst op Twitter, dit is met name interessant wanneer je als merk aandacht wil vragen voor een live event. Twitter heeft net als Facebook veel verschillende advertentie en retargeting mogelijkheden en is continu bezig om het kanaal te verbeteren/vernieuwen. Zo is het tegenwoordig eenvoudiger om Direct messages te sturen of GIFS toe te voegen. Vooral veel webcare teams maken gebruik van Twitter en gebruiken het als direct service kanaal, zoals bijvoorbeeld Simyo.

LinkedIn:

Afgelopen jaar heeft de advertising op LinkedIn ook een aardige groei doorgemaakt. Niet zo gek, want LinkedIn is dan ook voor veel merken een serieuze optie. Vooral omdat het t.o.v. de andere social media kanalen andere doeleinden kent. LinkedIn is specifiek gericht op vakmensen. Daardoor wordt LinkedIn meestal ingezet om vacatures onder de aandacht te brengen. Doordat LinkedIn vooral gericht is op het zakelijke netwerk, is dit ook terug te zien in de betrokkenheid bij de posts. Deze is, mits goede targeting, vaak hoog. Gebruikers laten namelijk graag zien in welk vakgebied zij actief zijn en delen dan ook eerder vakspecialistische artikelen via LinkedIn. LinkedIn heeft een hoog aantal gebruikers. En doordat deze gebruikers bijna allemaal hun eigen pagina/CV hebben, is LinkedIn het ideale kanaal om te werven. De targeting is hier dan ook grotendeels op ingesteld en redelijk beperkt.

Het adverteren op LinkedIn staat nog in de kinderschoenen en is mede daarom ook nog vrij duur. Een advertentie levert waarschijnlijk ook minder clicks op dan bij bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Maar je kan er wel van uit gaan dat dit effectievere clicks zullen zijn.

Snapchat & Pinterest:

2016 was het jaar van Snapchat en 2017 zou zomaar eens het jaar van Pinterest kunnen worden volgens Maarten Bierman (The Pinfluencers).

Momenteel is adverteren op Snapchat alleen beschikbaar voor geselecteerde bedrijven in de VS. Het is nog niet bekend wanneer dit in de Benelux uitgerold gaat worden. Maar de verwachting is nog in 2017. Wij wachten in spanning af!

Pinterest biedt in de VS al de mogelijkheid om pins te adverteren. De promoted pins zijn hier met name erg in trek. Bij promoted pins worden de advertenties getoond op basis van relevante afbeeldingen in combinatie met de zoekopdracht.

Conclusie:

Adverteren op social is gewoon niet meer weg te denken en zal alleen nog maar gaan toenemen. Er zijn veel verschillende mogelijkheden, maar verlies nooit het doel van je advertentie of je doelgroep uit het oog. Wanneer je als doel website clicks hebt, is Facebook beter geschikt dan bijvoorbeeld Instagram, waar mensen alleen naar toe gaan om ‘mooie plaatjes’ te bekijken. Maar heb je het juiste doel en doelgroep, dan zijn de mogelijkheden (bijna) eindeloos:)

Mocht je meer willen weten, neem dan contact met ons op!