Doel
Het doel van de campagne was om zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep kennis te laten maken met ‘Klimaat Klappers’. Klimaat Klappers zijn tips, door Milieu Centraal in het leven geroepen, welken mensen zelf in hun dagelijks leven op kunnen volgen om zo CO2-uitstoot te verminderen én zelf te besparen.
Deze tips werden gegeven in aanloop naar de klimaattop in Parijs. Naast het uitleggen en het geven van tips was een andere doelstelling het vergroten van de naamsbekendheid van Milieu Centraal op een persoonlijke manier door middel van engaging content. Naast het vergoten van de social fanbases was het de bedoeling om de interactie en de dialoog aan te gaan met volgers. Daarnaast was ieder afgeleverde persoon op de Mileu Centraal website mooi meegenomen.

Activiteiten
Om Milieu Centraal en de ‘Klimaat Klappers’ onder de aandacht te brengen, maakten we gebruik van de steeds vernieuwende video-mogelijkheden op Facebook en Twitter. De tips waren onder te verdelen in meerdere categorieën. Iedere categorie heeft (los van deze campagne, altijd) haar eigen Milieu Centraal-woordvoeder.

Omdat er al zoveel kennis over deze onderwerpen in huis was, was de beslissing snel gemaakt om de woordvoerders ook écht aan het woord te laten. Maar natuurlijk altijd vanuit een social perspectief. Dat betekende dus geen talking heads of onpersoonlijke animaties, maar korte en vrolijke filmpjes die aansluiten bij de tone of voice en de merkstijl die Milieu Centraal wil uitstralen en die past bij de doelgroep die ze aan zich wil binden.

Gedurende de campagne stond er iedere week een nieuw onderwerp centraal. Met de filmpjes die speciaal op maat waren gemaakt voor de social-kanalen van Milieu Centraal werd elk nieuw onderwerp op een leuke, originele en interactieve manier onder de aandacht gebracht.

Al snel kreeg de actie van Milieu Centraal landelijke aandacht, waardoor de Klimaat Klapper-tips wekelijks te horen waren op de radio en in uitzendingen van de NOS.

De Klimaat Klappers waren terug te vinden op een speciaal ontwikkelde website van Milieu Centraal. De interactieve filmpjes motiveerden mensen iedere dag om deze website te bekijken. De video’s werden natuurlijk ondersteund door op maat gemaakte Facebook- en Twitter posts, waar altijd een directe link naar de site in stond.

De posts en video's werden geadverteerd op Twitter en Facebook met (per post) specifieke, kleine, maar scherp gerichte budgetten om een zeer relevante groep mensen te bereiken en het bereik per (video-) post te vergroten.

Naast het sturen van traffic naar de pagina en het geven van tips hebben we ook een quiz bedacht en uitgezet. Milieu Centraal wilde de interactie en de dialoog aangaan met haar (nieuw verworven) fans en volgers. De quiz bestond uit posts waarin telkens een (multiple choice) vraag in het thema van die week aan bod kwam. Door de kennis te testen van de doelgroep over onderwerpen als milieu en CO-2 uitstoot kon Milieu Centraal de conversatie starten en gaande houden.

Resultaat
In totaal zijn er meer dan 40 posts in vele verschillende varianten ingezet in de campagne periode van ongeveer twee maanden. Met deze varianten zijn er meer dan 10.000 mensen afgeleverd op de pagina. Allen bestaande uit waardevolle clicks voor Milieu Centraal. Wegens het van tevoren duidelijk communiceren van waar men zou gaan landen (een pagina over Milieu & tips) was er nauwelijks sprake van een bounce-rate. Daarnaast zijn er meer dan 900 nieuwe fans en volgers binnen gehaald. Ook zijn de video’s bij elkaar meer dan 100.000 keer bekeken. Het sentiment rondom de postings was positief tot zeer positief, met name omtrent de video-posts.

Een mooie campagne, met een mooi resultaat. En wellicht wel een beter milieu!

Hoe hoog staat je verwarming, hoe lang sta je onder de douche, hoe doe je de was? Het is vaak een kleine moeite om de...

Geplaatst door Milieu Centraal op dinsdag 13 oktober 2015

Quiz! Welke #klimaatklapper in je huis bespaart het meeste CO2? a. 15 Zonnepanelenb. Vloerisolatiec. Spouwmuurisolatied. Dakisolatie Hint: www.klimaatklappers.nl

Geplaatst door Milieu Centraal op zondag 18 oktober 2015