Yes! Afgelopen vrijdag werd bekend gemaakt dat we met ons werk voor Olympic Moves genomineerd zijn voor een Grand Prix Content Marketing Award.

De inzending voor Olympic Moves - The School Final Snapchat Crew is genomineerd in de catergorie "Online- Beste User Generated Content Campagne/Platform". We moeten nog even wachten op de uitslag, maar we zijn nu al ontzettend trots dat we door zijn naar de volgende ronde.

De Grand Prix Content Marketing Awards zullen donderdag 17 november plaatsvinden, tot die tijd kan je alvast de ingezonden case hieronder bekijken!

Inzending doelstelling

Om meer middelbare scholieren samen (meer) te laten sporten zijn de KVLO, NOC*NSF, Coca-Cola en Zilveren Kruis in 2003 ‘Olympic Moves’ (voorheen: Mission Olympic) gestart. Olympic Moves is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot de grootste schoolsportcompetitie van Nederland. Het is een jaarlijkse competitie tussen scholen uit het voortgezet onderwijs, waarbij scholieren elkaar eerst op school, regionaal en daarna nationaal uitdagen voor het kampioenschap voor scholen (The School Final).

Het doel van Olympic Moves is om jongeren tussen de 12 en 19 jaar binnen de schoolomgeving kennis te laten maken met diverse vormen van sport en om hen het plezier van samen sporten te laten beleven. Er doen inmiddels ruim 300 middelbare scholen mee, wat bijna de helft is van alle scholen in Nederland.

Het jaar van Olympic Moves bestaat uit 4 verschillende fases. De eerste fase is de wervingsfase. Hierin hebben docenten LO de mogelijkheid om de school op te geven voor Olympic Moves. In Fase 2 heeft de docent LO de tijd om de teams (de users) samen te stellen. In Fase 3 zullen de teams binnen verschillende regio’s het tegen elkaar opnemen om zich uiteindelijk te plaatsen voor de landelijke finale, Olympic Moves The School Final (fase 4).

Olympic Moves wordt ieder jaar afgesloten met The School Final in en rondom het Olympisch Stadion in Amsterdam. De ca. 6.000 finalisten (de users) vertrokken vrijdag 10 juni 2016 naar Amsterdam om daar te strijden voor het kampioenschap voor scholen in de 14 verschillende sporten. Een dag samen vol sport, plezier en show. Motto van deze Olympische dag is plezier beleven door te sporten met elkaar; ‘deelnemen is net zo belangrijk als winnen’!

Olympic Moves draait om sport en beleving. Van de ruim 100.000 deelnemende leerlingen, nemen er uiteindelijk ca. 6.000 deel aan The School Final. Om iedereen (zowel de afvallers als supporters en toeschouwers) toch de grootste eindfinale in Amsterdam mee te laten beleven is ervoor gekozen om, naast de vaste kanalen zoals Facebook, Instagram en Twitter, vooral ook Snapchat in te zetten, door middel van live user generated content.







Inzending gemaakte keuzes

Om de beleving van Olympic Moves en The School Final zo goed mogelijk over te brengen op alle aanwezigen, maar vooral ook op alle niet aanwezigen, is er gekozen om Snapchat in te zetten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat Snapchat het populairste kanaal is onder de doelgroep (12-19 jaar). Daarnaast is het mogelijk om middels korte snaps een kijkje achter de schermen te geven en naast de grote opening- en sluiting show alle verschillende sporten goed Over te brengen.

Een week voor aanvang van The School Final werd het Snapchat account aangekondigd op Facebook en Instagram door Juvat Westendorp (choreograaf, danser en acteur). Na de aankondiging werd er elke dag 1 Snap geplaatst om de volgers alvast warm te maken voor de grote dag en om de volgersbase uit te breiden.

Tijdens de finale worden de 14 verschillende sporten gespeeld op 21 sportlocaties in en rondom Amsterdam. Om dit allemaal vast te kunnen leggen via Snapchat is dus een team nodig. Olympic Moves staat middenin de doelgroep en wie kunnen er nu beter content maken voor de doelgroep dan de doelgroep zelf? Daarom is gekozen om een Snapchat Team op te stellen, bestaande uit middelbare scholieren van een van de deelnemende scholen Ondanks dat deze leerlingen niet The School Final hebben gehaald of een andere interesse hebben (zoals media) konden zij toch actief deelnemen aan het evenement. Een win-win situatie. Dit team was dankzij speciaal ontworpen Snapchat shirts goed zichtbaar voor alle aanwezigen. Zo werd er reclame gemaakt voor het account en daarnaast poseerde de doelgroep eenvoudiger, omdat zij graag vastgelegd wilde worden op ‘Mijn verhaal’ van Olympic Moves. Mijn Verhaal is een functie binnen Snapchat waarin snaps voor 24u kunnen worden opgeslagen en teruggekeken. Zo waren we dus in staat om naast een live verslag, ook een samenvatting voor maximaal 24u te creëren. Hierdoor kon de beleving dus ook voor de aanwezigen nog een dag verlengd worden. En dat allemaal dankzij de input van de users zelf.

Door het team op te splitsen waren we in staat om via ‘Mijn verhaal’ een real life samenvatting te maken van The School Final, waarin alle verschillende sporten en de gehele dag goed te volgen was. Snapchat bleek het ideale kanaal om de beleving van The School Final over te brengen. Via andere social media kanalen zoals Facebook, Instagram en Twitter werd bekendheid gegeven aan het Snapchat account.





Inzending resultaat en effect

Het was de eerste keer dat dit nieuwste kanaal is ingezet voor Olympic Moves en de eerste keer voor zo’n evenement in Nederland. Over het algemeen is het nog vrij lastig om uitgebreide resultaten van Snapchat te meten, zoals bereik of engagement. Wel kunnen we de volgende resultaten delen:

In totaal zijn er door het Snapchat Team 87 snaps gemaakt en in ‘Mijn verhaal’ gezet. De snaps bestaan uit foto’s en video’s voor en door de leerlingen. Het verhaal telde aan het eind van de 24u meer dan 750 lezers.

Een week voor The School Final werd het account naar buiten gebracht en gepromoot. Binnen een week had het account meer dan 650 volgers. Uit onderzoek blijkt dat 58% van alle Nederlandse merken nog onder de 500 volgers zit, waardoor Olympic Moves dus binnen een week in de top van Nederland behoort, qua aantal volgers. Gezien de vele interacties, het hoge aantal volgers en kijkers naar ‘Mijn Verhaal’, blijkt dat we met Snapchat midden in de doelgroep zitten. Daarnaast hebben we met Snapchat een platform gevonden waarmee we direct interactie kunnen aangaan.

Na afloop van The School Final werden er nog steeds veel Snaps gestuurd naar het account. Bijvoorbeeld wanneer de doelgroep aan het sporten was of foto’s aan het terug kijken waren van The School Final. Dit geeft wel aan dat we via het inzetten van Snapchat, de engagement bij de doelgroep hebben verhoogd en de juiste beleving hebben achtergelaten bij de doelgroep. Daarnaast hebben we een kanaal voor de toekomst opgebouwd, zonder zelf direct content te produceren voor dit kanaal.